Plaats hier je algemene vragen m.b.t. (besmettelijke) ziekten bij je hond.

Moderator: Angelique

Toevallen Philomena

Nieuw berichtdoor philomena op 12 aug 2010 19:20

Hallo allemaal,

Mina is nu 6,5 jaar, sinds een paar maanden heeft ze last van toevallen, in het begin was ze na een kwartiertje weer een beetje de oude maar de toevallen worden steeds langer, nu duurt het enkele dagen voor ze er weer uit is.

Afgelopen winter begonnen deze aanvallen, eerst 1 x per week al snel gevolgd door meerdere keren per week. Opeens waren ze opgehouden en nu sinds 14 dagen zijn deze weer in alle hevigheid terug.

Ik weet niet of het er mee te maken heeft maar ze slaapt heel veel, blaft ook als er totaal geen aanleiding voor is, dan is ze echt in het luchtledige aan het blaffen. Qua gewicht valt ze ook erg af.

Van het ene op het andere moment zijn haar spieren zo verschrikkelijk verkrampt dat ze niet meer op haar poten kan blijven staan en dan trekt ze helemaal naar links toe met haar kop en schouder, de tenen staan wijd uit, en het lijkt of ze aan het hyperventileren is. Op die momenten kan ze absoluut niet meer lopen.
Als ze dan uiteindelijk uit zo´n aanval komt is ze gedesorienteerd en loopt ze alsof ze dronken is.

Bij bloedonderzoek is niets afwijkends gevonden.
Ze krijgt nu 2x2tabletten phenoral 50 mg, hier deed ze in eerste instantie niets op ( 3 dagen), na 3 dagen rimadyl 50 mg er extra bij gegeven, op deze combinatie reageert ze wel een beetje maar nog niet afdoende.

Ze herkent ons wel, is ook wel blij met de aandacht die ze krijgt maar ze blijft erg wazig, blijft lopen alsof ze dronken is, snuffelt veel meer als wat we gewend zijn van Mina.

Wie weet wat dit is en kan iemand ons helpen/adviseren?

Met vriendelijke groet,

Jan en Ellen.
philomena
Junior Lid
Junior Lid

Re: Toevallen Philomena

Nieuw berichtdoor Kim B op 12 aug 2010 22:46

Als ik het verhaal zo lees is het eerste waar ik aan denk: epileptische aanvallen. Is hier al eens ooit naar gezocht? Is ook veel informatie over te vinden op internet.
Hoop dat je er iets aan hebt. Veel succès!
Kim B
Senior Lid
Senior Lid

Nieuw berichtdoor philomena op 12 aug 2010 23:46

Ja, daar is ze al op onderzocht maar de dierenarts gaf aan dat een epileptische aanval niet langer duurt dan een paar minuten, hij dacht ook aan te veel vocht rond haar hersenen daar heeft ze een injectie voor gekregen, hier moest binnen 48 uur positief resultaat op komen, m.a.w. na 48 uur moest ze weer zo reageren zoals anders. Niet dus!!

Maar dank je voor het meedenken, we weten het écht niet meer.

Groetjes ,

Ellen
philomena
Junior Lid
Junior Lid

Nieuw berichtdoor Kim B op 13 aug 2010 09:02

Hoi Ellen,

Er zijn zoveel verschillende vormen van epilepsie. Sommige duren enkele minuten maar er zijn vormen, die minder voorkomen bij dieren, die langer aanhouden. Zelfs waarbij de hond zich enkele dagen vreemd kan gedragen.
Ik heb eens gekeken op internet en vond de volgende site. Misschien iets voor jullie om op te kijken om te kijken of je wat herkend.

http://www.epilepsiebijhonden.nl/soortaanval.htm

Misschien ook een idee om een aanval te filmen zodat je bij een dierenarts de aanval kan laten zien. Ben je al eens bij een andere dierenarts geweest voor een second opinion?

Veel succès!

Groetjes Kim
Kim B
Senior Lid
Senior Lid

Nieuw berichtdoor pauline op 13 aug 2010 09:33

ik moet als ik dit lees ook wel meteen aan epilepsie denken.
onze eleganza had dat en haar aanvallen duurden op het laatst echt geen paar minuten meer.
wij zijn met haar onder behandeling geweest in eersel , en we hebben haar zo lang mogelijk bij ons gehouden totdat de medicatie ook geen resultaat meer gaf.
ik zou toch voor een second opinion gaan bij een andere dierensrts.
heel veel succes en heel veel sterkte.................
Look deep into nature and you will understand everything better !
pauline
Veteraan
Veteraan

Nieuw berichtdoor Peter op 15 aug 2010 23:21

Hallo Jan en Ellen,

jeemie wat rot voor jullie Mina zeg!
Waar ik ook het eerste aan denk ik epilepsie, maar natuurlijk zijn er meer oorzaken te bedenken die dit soort problemen kunnen veroorzaken.

De problemen zoals omschreven kunnen ook door andere neurologische oorzaken worden veroorzaakt; denk aan een hersentumor, hersenbloeding (CVA), of een TIA, zenuwbeschadigingen etc. Ook bepaalde zware metalen kunnen dit soort vervelende symptomen veroorzaken, maar ook zeker niet te vergeten de leverstoornissen zoals hepatische encefalopathie, waarbij opvallend ook klachtenvrije periodes zijn. Bij een ernstige leveraandoening kunnen deze stoffen via het bloed in de hersenen terechtkomen. Dit kan ook uiteenlopende neurologische verschijnselen veroorzaken, zoals toevallen, trillen, overmatig speekselen en vreemd gedrag, zoals lange tijd met de kop tegen de muur staan.

De tip om de aanval op te nemen op film vind ik ook een goed idee, tevens ff controleren hoe de ogen staan; wijde of vernauwde pupillen?

Probeer zoveel mogelijk symptomen op te schrijven, zoals:
1. trillen? Zo ja, waar: Lijf? Poten? Kop?
2. Tijdens de aanval: laat de hond ontlasting en/of urine los?
3. Voorafgaand aan de aanval: zwakte, stil of juist extra actief? Kwijlen?
4. Andere bijzonderheden?

Zijn er patronen te herkennen, zoals:
1. Bepaalde tijdstippen dat de aanvallen optreden? In de morgen, middag, avond?
2. Na de maaltijd?
3. Na het uitlaten, spelen?

Drinkt je hond veel?
Hoe is het eetpatroon?
Slaappatroon?

Is er iets gewijzigd sinds de aanvallen zijn opgetreden?
Heeft de DA een röntgenfoto gemaakt van het hoofd?
Is het suikerniveau in het bloed getest?

Gr.
Peter
Afbeelding
Peter
Webmaster
Webmaster

Nieuw berichtdoor philomena op 16 aug 2010 20:12

Hallo Peter,

Een heleboel vragen waar ik zo goed mogelijk antwoord op probeer te geven:

Probeer zoveel mogelijk symptomen op te schrijven, zoals:
1. trillen? Zo ja, waar: Lijf? Poten? Kop?

Nee, Mina heeft geen tremoren, als ze zo´n aanval krijgt is alles van kop tot staart gespannen als een veer, de kop en schouders trekken naar links en de tenen staan in een spasme. Het lijkt pure angst te zijn, lopen kan ze op die momenten niet, mn in huis.Zodra ze buiten is lukt het wel om te staan maar daar is eigenlijk alles mee gezegd.

2. Tijdens de aanval: laat de hond ontlasting en/of urine los?

Nee, ze laat geen ontlasting of urine los, het is wel zo dat ze aangeeft wanneer ze uit moet. Ook vaak vlak voor ze weer een aanval krijgt, dan gaat dit gepaart met een heel flauwe blaf. Een voor Mina vreemde blaf, dit is voor ons een teken dat ze weer een aanval krijgt.

3. Voorafgaand aan de aanval: zwakte, stil of juist extra actief? Kwijlen?

Nee, geen voorafgaande tekenen, zo ligt ze lekker ontspannen te slapen en het volgende moment zit ze in een aanval. Het is wel zo dat dit altijd gebeurt als ze ligt te slapen, in het begin dachten we dat ze vervelend gedroomd had maar het bleek toch anders te zijn als gewoon een nachtmerie.

4. Andere bijzonderheden?

Zijn er patronen te herkennen, zoals:
1. Bepaalde tijdstippen dat de aanvallen optreden? In de morgen, middag, avond?
nee
2. Na de maaltijd?
Nee
3. Na het uitlaten, spelen?
Nee
Drinkt je hond veel?
Nee
Hoe is het eetpatroon
?Goed, ze heeft veel honger maar krijgt niet meer dan 4 mokken voer per dag, anders gaan haar darmen opspelen.
Slaappatroon?
Mina slaapt hele dagen, is op het moment bijna niet wakker te krijgen, iedereen kan naar binnen komen zonder dat het tot haar doordringt dat er iemand binnenkomt.

Is er iets gewijzigd sinds de aanvallen zijn opgetreden?
Sinds verleden week blijft ze in een aanval hangen, ze loopt niet goed, ziet heel slecht is wel blij met de aandacht maar ze blijft erg wazig.
Heeft de DA een röntgenfoto gemaakt van het hoofd?
Er zijn nog geen foto´s gemaakt van haar hoofd.
Is het suikerniveau in het bloed getest?
Er is bloed geprikt op algemeen bloedbeeld, daar zijn geen ontstekingen of onregelmatigheden bij gevonden, dan ben ik er vanuit gegaan dat er ook op bloedsuiker getest is.
philomena
Junior Lid
Junior Lid

Nieuw berichtdoor Peter op 17 aug 2010 09:33

Hallo Jan en Ellen,

het beeld wat je hier weergeeft verschilt qua symptomen van het beeld wat je ziet bij een klassieke epilepsie.

Ik denk dat het zeer aan te raden is eerst een röntgenfoto te maken van het hoofd. Ook het bloed laten testen op de ammoniak om hepatische encefalopathie uit te kunnen sluiten.

Gezien de leeftijd en anamnese van jullie hond en de mogelijke problemen die dan zouden kunnen spelen verwacht ik dat een röntgenfoto een betere diagnostiek biedt dan puur op de symptomen af te gaan….ik vrees neurologische problemen…

Succes,

Gr.
Peter
Afbeelding
Peter
Webmaster
Webmaster

Nieuw berichtdoor mien op 17 aug 2010 10:56

philomena schreef:Hallo allemaal,

Mina is nu 6,5 jaar, sinds een paar maanden heeft ze last van toevallen, in het begin was ze na een kwartiertje weer een beetje de oude maar de toevallen worden steeds langer, nu duurt het enkele dagen voor ze er weer uit is.

Afgelopen winter begonnen deze aanvallen, eerst 1 x per week al snel gevolgd door meerdere keren per week. Opeens waren ze opgehouden en nu sinds 14 dagen zijn deze weer in alle hevigheid terug.

Ik weet niet of het er mee te maken heeft maar ze slaapt heel veel, blaft ook als er totaal geen aanleiding voor is, dan is ze echt in het luchtledige aan het blaffen. Qua gewicht valt ze ook erg af.

Van het ene op het andere moment zijn haar spieren zo verschrikkelijk verkrampt dat ze niet meer op haar poten kan blijven staan en dan trekt ze helemaal naar links toe met haar kop en schouder, de tenen staan wijd uit, en het lijkt of ze aan het hyperventileren is. Op die momenten kan ze absoluut niet meer lopen.
Als ze dan uiteindelijk uit zo´n aanval komt is ze gedesorienteerd en loopt ze alsof ze dronken is.

Bij bloedonderzoek is niets afwijkends gevonden.
Ze krijgt nu 2x2tabletten phenoral 50 mg, hier deed ze in eerste instantie niets op ( 3 dagen), na 3 dagen rimadyl 50 mg er extra bij gegeven, op deze combinatie reageert ze wel een beetje maar nog niet afdoende.

Ze herkent ons wel, is ook wel blij met de aandacht die ze krijgt maar ze blijft erg wazig, blijft lopen alsof ze dronken is, snuffelt veel meer als wat we gewend zijn van Mina.

Wie weet wat dit is en kan iemand ons helpen/adviseren?

Met vriendelijke groet,

Jan en Ellen.

Hallo Jan en Ellen.

Zo als ik het hier zo lees, gaan mijn vermoeden uit.

Een tekort aan '' Magnesium '' in het voerder... 8)
Afbeelding

Orthen's Green Donna Ferrari
mien
Veteraan
Veteraan

Nieuw berichtdoor Peter op 17 aug 2010 11:24

Hallo Mien,

Magnesiumtekort leidt zeker niet tot overmatig slapen en een goede eetlust; je ziet dan juist het tegenovergestelde: gebrek aan eetlust, onrust, nervositeit en slapeloosheid! Een hond met een ernstige chronisch Mg tekort snurkt niet door als er vreemde mensen binnenkomen en eet niet goed!
Ik zou dan eerder willen voorstellen om het calciumniveau te testen..want dit kan wel toevallen veroorzaken!

Daarbij lijkt me dat een Mg tekort zich niet op zo’n ernstige wijze manifesteert.

gr.
Peter
Afbeelding
Peter
Webmaster
Webmaster

Nieuw berichtdoor Peter op 17 aug 2010 11:40

Hallo Jan en Ellen.,

Oke, we gaan door met de vragen. Is er sprake van:

Dikke buik?
Huid en vachtproblemen?
Kortademig (hijgen)?
Hoesten?
Onderhuidse bloeduitstortingen?
Spieren zwakken af?
Uitblijven van de loopsheid (indien van toepassing)?
Wonden genezen slecht?
Krijgt de hond medicijnen? Zo ja welke?
Heeft de hond in het verleden: Cortisol, Prednison, Corticosteroïden, Dexamethasone, Veta-cortyl, of andere hormonen toegediend gekregen?
Is de hond ontwormt?

Gr.
Peter
Afbeelding
Peter
Webmaster
Webmaster

Nieuw berichtdoor mien op 17 aug 2010 13:52

Te kort aan '' Magnesium ''.

Een tekort aan magnesium kan leiden, tot een aantal symtomen.
De '' symtomen '' zijn ruwweg onder teverdelen in twee groepen.
Welke symtomen hangt sterk af van het individu.

Bij '' Neuromusculaire '' problemen .

Magnesium is sterk betrokken bij het neuromusculair functroneren .
Bij tekort aan magnesium zijn de spieren de eerste plaats waar de hoeveelheid magnesium zal afnemen .
Calcium speelt een rol bij het aan - spannen van de spieren, magnesium is nodig om de spieren weer in de rusttoestand te laten terug keren.

Nervuesheid.

Magnesium tekorten uiten zich snel in nerveusheid en een onvermogen om te ontspannen.

Spierpijn.

Het onvermogen om spieren te ontspannen leid vaak tot spierpijn en overgevoeligheid.

Spiertrillingen.

Spiertrillingen wijzen op een gestoorde prikkel overdracht.

Ook hartritmestoornissen zijn vaak een teken van een magnesium tekort.

Spierbevangenheid.

Een overschot aan calcium of een te kort aan magnesium kan bovendien leiden tot het tijdelijke op '' slot '' gaan van spieren.

Mina heeft geen tremoren, als ze zo´n aanval krijgt is alles van kop tot staart gespannen als een veer, de kop en schouders trekken naar links en de tenen staan in een spasme. Het lijkt pure angst te zijn, lopen kan ze op die momenten niet, mn in huis.Zodra ze buiten is lukt het wel om te staan maar daar is eigenlijk alles mee gezegd.

Insulinersistentie.

Een tekort aan magnesium maakt de lichaamcellen ongevoeliger voor insuline.

Vetopslag.

De hoge insulinewaarde zorgt voor een vetopslag op vreemde plaatsen.
De hoge insuline - waarde verhindert de afbraak van vet, zelfs als de hond / dier op een zwaar dieet wordt gezet.

Huidproblemen.

Huidproblemen worden ook veelvuldig bij honden / dieren die lijden aan de insuline - resistentie.
Verwondingen genezen langzaam, en schimmels krijgen meer kans.
Afbeelding

mien
Veteraan
Veteraan

Nieuw berichtdoor philomena op 25 aug 2010 12:01

Hallo Mien,

Ik denk niet dat Mina een tekort aan Magnesium heeft, ze krijg Cavom te eten, volgens mijn leverancier is dit een erg goede uitgebalanceerde voeding.

door Peter op 17 aug 2010 11:40

Hallo Peter

Oke, we gaan door met de vragen. Is er sprake van:

Dikke buik?
Nee

Huid en vachtproblemen?
Nee

Kortademig (hijgen)?
Ja, als ze weer een aanval krijgt.

Hoesten?
Nee

Onderhuidse bloeduitstortingen?
Volgens mij niet, de vacht op zich ziet er erg mooi uit, glanzend.

Spieren zwakken af?
Ze is wel een stuk afgevallen maar sinds een paar dagen lijkt het wel alsof ze weer wat dikker wordt, ze lijkt er nu een beetje doorheen te komen, ze wordt weer een beetje vrolijker maar de aanvallen blijven komen hoewel niet is die mate die ze gehad heeft.

Uitblijven van de loopsheid (indien van toepassing)?
Is de laatste tijd onregelmatig maar het is al een wat oudere mastino, ze is al door de 'overgang heen'

Wonden genezen slecht?
Nee

Krijgt de hond medicijnen? Zo ja welke?
Op het moment alleen Rimadyl 50mg

Heeft de hond in het verleden: Cortisol, Prednison, Corticosteroïden, Dexamethasone, Veta-cortyl, of andere hormonen toegediend gekregen?
Cortisol, Prednison en phenoral 50 mg, de eerste 2 med. al een langere tijd geleden en de phenoral toen ze met die heftige aanvallen begon maar hier regageerde ze absoluut niet op, toen zijn we maar weer met Remadyl begonnen en het lijkt waarachtig dat ze nu weer wat plezier in haar leven begint te krijgen.

Is de hond ontwormt?
Ja

We hebben het huis een beetje aangepast , we hebben laminaat liggen , hier heeft Mina nooit problemen mee gehad, nu hebben we een loper voor haar aangeschaft omdat ze binnen telkens in de stress raakte. Dit lijkt te helpen, minder stress betere grip tijdens het lopen. Maar het is nog niet de oude Mina. Het is gewoon een oude tante.

Bedankt voor het meedenken.

Groeten Jan en Ellen
philomena
Junior Lid
Junior Lid

Nieuw berichtdoor mien op 26 aug 2010 14:55

philomena schreef:Hallo Mien,

Ik denk niet dat Mina een tekort aan Magnesium heeft, ze krijg Cavom te eten, volgens mijn leverancier is dit een erg goede uitgebalanceerde voeding.

Groeten Jan en Ellen

Klopt allemaal, maar deze mineralen en spoorelementen is een basis, en geld voor alle hondenrassen / soorten, grootere, zwaarder en oudere honden, kan zijn dat er toch een tekort is ontstaan.
Afbeelding

mien
Veteraan
Veteraan

Keer terug naar Algemeen medisch

• VISITORS

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Design by Atropa